woensdag 4 april 2012

3D opdracht, paasei

ORIËNTATIEFASE (betekenis/ beschouwing) Ik begin met een verzonnenverhaaltje: ‘’ Ik ben in het weekend bij de kinderboerderij geweest, en daar hadden ze hele grote vogels, kan iemand al raden welke ik bedoel? Struisvogels. Dat zijn hele grote vogels, die heel hard kunnen rennen,maar ze vliegen niet. Maar die grote vogels, leggen natuurlijk ook hele grote eieren. Wel zo groot *doet voor met handen*. En aangezien het weer lente is en bijna Pasen. Leek het juf Elies en mij erg leuk om eens een keer een ei van een ander dier te versieren, van zo’n grote vogel als een struisvogel.’

UITVOERINGSFASE (opdracht/activiteiten) Dan leg ik uit hoe we de eieren gaan maken. Ik vertel dat we balonnen hebben opgeblazen, ik laat er 1 zien. Daar gaan we strookjes krantenpapier omheen plakken met lijm, dan wordt het papier mache (materialen). Dat laten we heel goed drogen, zodat het kei hard wordt,en het niet als een echt ei, kapot kan gaan. Als dat goed droog is gaan we het ei versieren. Ook maken we er een touwtje aan vast, zodat we ze mooi kunnen ophangen in het lokaal. Ik verdeel de groep in drieen, over Elies, de moeder van Kick en mij. Ik wijs de kinderen een plek aan waar ze kunnen gaan zitten en we kunnen aan de slag. Wij begeleiden en helpen de kinderen bij het papier mache’en.

AFSLUITINGSFASE Als de kinderen klaar zijn met het plakken gaan we de spullen opruimen. De eieren moeten eerst drogen voordat ze geverfd kunnen worden. Ik vertel dat we, als de eieren droog zijn, ze de eieren gaan schilderen. Daarna hangen we ze in het lokaal.

Werkwijze in foto's






Vorm: Let er bij het papier mache' en op dat je de ballon heel stevig maakt (textuur). Bij het schilderen kan je verschillende kleuren en vormen gebruiken (experimenteren).

Nakijk schema:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten